Pla Director FP 2030: més captalisme, menys oportunitats.

El “Pla director FP 2030” impulsat per el departament d’ensenyament sota les mans d’ERC pretén crear centres integrats de formació professional especialitzats en un o més d’un àmbit o família professional desmantellant centres que estan en actiu, reestructurant d’altres i movent línies per ser agrupades. Tot aquest moviment ve acompanyat de tancament i trasllat de la ESO i Batxillerat dels centres afectat, canvi de les modalitats de Batxillerat que hi romandran o implementació dels Batxillerat-Pro (batxillerat que no habiliten per fer les PAU sinó encarats per al món professional). A més aprofitaran aquests moviments per tancar línies de cicles “no rendibles” (baixa matriculació) o que directament no poden asumir per manca de professorat, en volta de fer més atractiva la pràctica professional docent fent millores en les condicions.

Aquest pla que va començar a quallar-se fa 4 cursos amb la creació de centres com Institut dels Aliments de Barcelona, l’Institut de Logística de Barcelona o el passat el curs amb l’Institut Tecnologies de la Informació i la Comunicació de Barcelona, i que el proper curs 2024-2025 afectarà a l’INS Picasso, l’INS Vall d’Hebron, l’INS Guineueta, l’INS Flos i Calcat, l’INS Broggi, l’INS Salvador Seguí i INS la Bastida, com a mínim,… tots de l’àrea metropolitana i la majoria dependents del Consorci d’Educació de Barcelona. No és més que un primer pas per la modificació de tota la formació professional al principat i, com en altres ocasions, un taller de proves per aplicacions (o no) posteriors més enllà. Aquest canvis que afectaran a docents, PAS i alumnat, fent redistribucions més encarades a suposats beneficis econòmics, proximitat a centres de producció dels àmbits que s’hi cursin o simplement a l’existència d’espais ve acompanyada de problemàtiques i neguits per part de les persones que estan afectades.

A tall d’exemple seria el que passarà a l’Institut Vall d’Hebron (Horta-Guinardó) on el centre queda gairebé desballestat convertint-se en dos centres ( un d’estètica i un de sanitat) en un mateix espai i per açò desplacen l’ESO i el Batxillerat i línies de cicles per incorporar-hi -previ canvi de nom i codi- les línies de la familia sanitària procedent de l’INS Flos i Calcat, del Broggi i part de les línies de la l’INS la Guineueta. En aquest darrer la reestructuració del centre veu afectades les famílies a) d’informàtica que traslladen 2 línies i deixen una però que serà a extingir (en 2 cursos desapareixerà aquesta oferta formativa pública), b) la família d’administració es trasllada i s’aprofita per tancar línies i c) la família professional de sanitat és esquarterada per a traslladar una part a la Vall d’Hebron i l’altra serà traslladada a un “futur” a un centre de nova creació abans del 2030, deixant un centre https://sites.google.com/xtec.cat/ismb/inici on el nombre de professorat es redueix en gairebé el 40%, el nombre d’alumnes en un 30% i no es sap a dia d’avui l’afectació que tindrà en el PAS ni en el personal externalitzat com vetlladores, neteja, etc.

I tot açò per què? doncs com no pot ser d’altra manera per afavorir els interessos del capital, i no ho diem nosaltres. Sense ruboritzar-se parlen de “projectes lligats al teixit productiu” gràcies a les “aliances amb grans operadors” per “ vincular la FP amb el teixit econòmic”. Aquest pla fa que els centres acaben convertint-se en centres específics i deixant d’ofertar diferents famílies i passant a ser específics sobre algún àmbit, fet que comporta la pèrdua de diversitat educativa als barris i converteix zones senceres de la ciutat on es planeja que la gent que hi viu siguin futurs empleats d’un sector, tenint en compte que un percentatge molt elevat de l’alumnat que accedeix a graus formatius mitjans o superiors solen ser joves del barri on es troba el centre educatiu.

El pla ve acompanyat del que diuen “major formació a les empreses”, extensió precària de la FP Dual, i pretenent que l’alumnat es converteixi en peons capacitats i no en professionals qualificats que seria el
desitjable ampliant formacions de qualitat dotant al docent de majors recursos, reduint les ràtios, democratitzant els claustres. I possibilitant la continuitat als estudis superiors i universitaris als alumnes de Cicles Formatius de les diferents famílies professionals.

La creació dels nous centres afecta de diferents formes als docents: les funcionàries amb plaça al centre que són traslladades “forçosament” al de nova creació, les interines són seleccionades a dit per les direccions a través d’entrevistes, buscant submissió per formar “el seu projecte”. També pot passar que no totes les funcionàries amb plaça canvien de centre i la tria de qui es traslladada o no també es realitza a través d’entrevistes, seleccions a dit o en cas que hi hagi problemes es quan intervé el departament per dirimir qui pot triar abans, fent que hi hagi competència entre companyes.

Per tot açò cridem a les famílies, l’alumnat i el personal dels centres afectats a desenmascarar un pla que en cap cas s’ha demostrat efecte positiu a nivell docent i sí que mostra que el a qui li pot interessar és a les empreses per tenir obrers qualificats, en un mercat de treball absolutament precaritzat pels joves, que hauran d’estsar disponibles pels seus interessos. I per l’increment dels seus beneficis.

Organitzat i lluita per una educació pública, laica, en català i de qualitat.

Mobilització de la Comunitat educativa de l’INS Vall d’Hebron contra el tancament de línies de Formació Professional, el 20 de febrer de 2024.

Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari