SENSE INVERSIÓ, L’EDUCACIÓ INCLUSIVA ÉS UNA UTOPIA

Manifest de l’assemblea de professorat de l’IES La Moreria en suport a les reivindicacions del seu equip directiu.

El passat 8 de febrer de 2023, el claustre de professorat de l’IES La Moreria va rebre amb tristor i estupefacció la notícia de la dimissió en bloc del seu equip directiu. Després de més de dos anys de dedicació exemplar, en els quals
l’efectivitat, l’empatia i el treball ben fet han sigut les seues senyes d’identitat, s’han vist obligats a prendre una decisió molt complicada. El motiu principal: la impossibilitat de gestionar el centre amb els escassos recursos de què disposem.

Constituïts en assemblea, els docents sotasignats volem donar suport al nostre equip directiu amb aquesta carta, i denunciar el desemparament que sofreix el nostre centre per part de la Conselleria d’Educació.

La manca de recursos s’ha posat de manifest de forma preocupant en els últims mesos a través de distintes situacions dramàtiques relacionades amb problemes de salut mental: des d’intents de suïcidi al nostre propi centre a agressions a membres de la comunitat educativa, algunes físiques i molt serioses. El nombre i la gravetat dels incidents relacionats amb la salut mental han augmentat exponencialment en els últims anys. De fet, actualment comptem amb 15 procediments iniciats per conductes suïcides, autolesives o violentes. Hem sol·licitat de forma urgent recursos específics addicionals (PT escolta o atenció domiciliària) per a prevenir-les i controlar els casos més greus, petició que a hores d’ara no ha sigut atesa.

A més d’aquesta crisi de salut mental sense precedents, el nombre d’alumnat del nostre centre i les seues característiques demanen reforçar el departament d’orientació educativa. L’alumnat amb necessitats específiques de suport necessita una avaluació sociopsicopedagògica, a més d’atenció i seguiment per part dels docents de Pedagogia Terapèutica (PT) i educadors. En La Moreria hi ha només una orientadora per a tot el centre i una única plaça de PT per a 34 estudiants amb necessitats específiques. Necessitem almenys una plaça d’orientació i una altra de PT més a temps complet per a poder atendre dignament a tot el nostre alumnat

La diversitat en La Moreria és també lingüística i cultural. El centre té 114 alumnes d’origen estranger (dels quals el 50% no parla valencià i el 9% cap de les dues llengües oficials) i la demanda augmenta cada dia: dels 52 estudiants que s’han incorporat amb el curs ja iniciat, 26 venen d’un sistema educatiu estranger. Necessitem més hores de docència en àrees lingüístiques per a acollir aquest alumnat i garantir la seua integració.

Algunes d’aquestes necessitats han sobrevingut al llarg del curs escolar, però n’hi ha altres conegudes i comunicades a la Conselleria abans del seu inici. Per a aquestes necessitats previstes, l’Administració també ens ha negat els recursos necessaris. El cas més flagrant és el de les hores PAM (hores de reforç): a La Moreria li’n corresponen entre 25 i 30, però només en disposem de 6. Altres instituts de la localitat sí que disposen d’aquestes hores en la seua totalitat, sense que hi haja arguments que justifiquen aquesta desigualtat: una injustícia que afecta a tots i cadascun dels nostres estudiants.

Per a acabar, el nostre centre no només necessita una renovació urgent, sinó que presenta importants barreres arquitectòniques. La més greu d’elles és l’absència d’un ascensor –reclamat en múltiples ocasions al llarg dels anys–, cosa que està negant l’alumnat amb mobilitat reduïda el dret a matricular-se en el seu centre d’elecció i causant greus trastorns organitzatius cada volta que un membre de la comunitat educativa sofreix alguna lesió.

Denunciem que tota aquesta carència de recursos fa inviable un projecte de centre vertaderament inclusiu. En l’actual llei educativa, la paraula diversitat apareix 40 voltes, inclusió 22 voltes i integració, 24. Sense els recursos que
l’Administració ens nega, la inclusió educativa, la salut mental, l’accessibilitat i la integració lingüística del nostre alumnat són UNA UTOPIA
.

No ens resignem a què la resposta a tots els nostres problemes i peticions continue sent un silenci ensordidor per part de la Conselleria d’Educació. És inadmissible que la direcció d’un centre hi telefone i que no hi haja ningú a
l’altre costat, fer una petició formal i no obtenir mai cap resposta. El sentiment d’abandonament ha minat un claustre cada cop més desbordat i, finalment, ha dut a la dimissió d’un excel·lent equip directiu. Necessitem saber que, a partir
d’ara, hi haurà algú que ens atenga quan demanem ajuda.

TOC-TOC, HI HA ALGÚ A LA CONSELLERIA?

Mislata, 20 de febrer de 2023

FONT IMATGE: Diari del Treball. Març 2022. Deptartament Ensenyament c. Via Augusta (Barcelona)

Advertisement
Aquesta entrada ha esta publicada en Escoles públiques, Moviments socials, Noticies, Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s