Els Tècnics en Educació Infantil (TEI) són la cara visible de la precarietat laboral a les escoles.

En els serveis d’atenció a la infància de 0-3 anys i a les escoles de 3 a 6 anys l’explotació del personal que hi treballa, fins i tot en centres gestionats pels municipis o en els centres públics, és inacceptable i impossibilita el desenvolupament dels serveis i l’organització dels treballadors per a demandar millores en les condicions laborals. 

En aquest número entrevistem a dos treballadors d’escoles bressol i militants de la Coordinadora Obrera Sindical.

L’Arnau A. és tècnic en educació infantil, que treballa com a suport de mestre, per una empresa subcontractada per una escola pública de l’Ajuntament de Barcelona

Ens explicarà com és la seva feina i quines oportunitats hi veu per a millorar-la. 

Trobareu l’entrevista a la pàgina 8 de l’A peu d’Aula número 3.

-En què consisteix la feina de Tècnic en Educació Infantil ? t’agrada?

Els tècnics en educació infantil (TEI) som els que hem estudiat la Formació Professional de Grau Superior en Educació Infantil, i treballem com a tutors a escoles bressol dels 0 als 3 anys, igual que els que han fet la carrera de mestres en educació infantil. En canvi de 3 a 6 anys només podem estar com a auxiliars del mestre.

En el cas de les escoles bressol consisteix no només en atendre les necessitats assistencials del infants, donar de menjar, canvi de bolquers,… sinó també de programar el curs i organitzar propostes educatives, per tal de fer uns infants el més autònoms possibles i complir amb els objectius dels currículum  del 1r cicle d’educació infantil: Afavorir l’expressió plàstica, ensenyar a l’infant a seguir les rutines diàries de l’escola, a conviure amb els companys, a que s’estableixin ells mateixos els límits i les normes,… en definitiva fer un infant autònom.

En el meu cas m’encanta la meva feina ja que estar amb infants i fomentar l’aprenentatge em fa sentir satisfet i il·lusionat, ja que considero que és l’etapa més important de l’ésser humà, si bé no es valora molt.

– Quin tipus d’escoles incorporen Tècnic en Educació Infantil? Escoles públiques, privades, cooperatives, quins casos coneixes…

A banda dels tutors de les escoles bressol, a Barcelona també incorporen un educador (ja sigui tècnic o mestre) a mitja jornada a cada aula per tal de donar suport al tutor a l’hora de dinar i als descans. Aquests suport, en les escoles públiques de Barcelona, ve gestionat per una empresa privada.

A banda en les escoles bressol privades també contracten directament a aquest suport i en les escoles de 3 a 6 anys públiques a p-3 sol haver-hi un TEI per tal d’ajudar a la mestre.

-Consideres que teniu bones condicions laborals? I que el servei que oferiu a les famílies i als infants és de qualitat?

En el meu cas, al no haver fet encara oposicions, estic treballant com a suport per una empresa subcontractada, i no considero que tinguem bones condicions laborals sobretot perquè se’ns aplica el conveni de lleure, amb la categoria de monitor encara que és necessari per a desenvolupar la feina el títol de formació professional o de grau.

Sincerament no considero que el servei que estem prestant sigui de qualitat, ja que la meitat de la jornada, igual que la tutora, ens quedem 1 persona amb 8 infants de 0-1 anys, 13 infants d’1 a 2 anys i 19 infants de 2 a 3 anys depenent del cas. Per tant és impossible atendre les necessitats bàsiques, ja no parlem de crear propostes d’aprenentatge i complir els objectius d’aprenentatges del currículum 0-3 de la Generalitat.

Una cosa que és important és que se’ns demana atendre els alumnes amb Necessitats Educatives Especials, però la formació que se’ns dóna per fer-ho és precària en aquest aspecte, sobretot en les privades.

L’Ajuntament no posa més educadors per aula més enllà de 2 hores al dia durant 2 o 3 cops a la setmana, ni  redueix aquestes ràtios, que són de les més altes de la UE.

-Consideres que teniu un salari adequat?

Jo com a suport cobro l’hora a 5,83 euros. I en els cas de les privades no millora gaire. 

Les tutores a la pública, depèn de cada Ajuntament, però molts ens apliquen la categoria C, quant a la resta de mestres des de P-3 fins a secundària se’ls aplica la categoria A.

-Els companys de les escoles estan organitzats per demanar millores en les condicions laborals (horaris, torns, permisos, salaris, seguretat) a les direccions a l’administració competent? Què consideres que faria falta ?

Els companys educadors, sobretot el personal de suport, no estan organitzats ja que és un lloc de pas mentre estudien les oposicions o una altra carrera. A més a Barcelona les 100
Escoles Bressol estan dividides en 11 lots on s’externalitza el suport i cada tres anys canvien d’empreses subcontractades, la qual cosa dificulta molt l’organització sindical. 

Ja no parlem de que moltes estem en contractes d’obra i servei, o de que no se’ns proporcionen EPIs adequats, com mascaretes, mentre que a les companyes contractades per l’Ajuntament sí.

Ens caldria una organització forta per tal d’anar cap a un sistema que eviti les externalitzacions i que posi a 2 adults a cada aula per tal de complir amb les recomanacions europees sobre les ràtios.

L’elevat número de treballadors interines, més d’un 70 %, pel fet que l’Ajuntament de Barcelona fa 12 anys que no convoca oposicions per estabilitzar la plantilla de tutores. Aquestes persones caldrà que obtinguin la plaça fixa en les pròximes oposicions o corren el risc de perdre la feina encara que algunes portin una dècada treballant.

-Quin altre aspecte creus que és rellevant a destacar del teu àmbit professional. 

La feminització: En les últimes oposicions d’educadors a Barcelona, el 97% dels aspirants van ser dones. En moltes escoles no hi ha ni un sol home, i quan hi va algun, com en el meu cas, hem d’afrontar  comentaris com: no seràs carinyós, els pares no els agradarà, els nens et tindran por, no siguis gaire autoritari, o inclús impediments per utilitzar  el vestuari o lavabo comuns, ja que només hi ha un, degut a que mai ha calgut separar entre educadors i educadores perquè dels primers no hi havia.

Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s