Una nova educació? Al servei de qui?

Sobre els nous decrets d’educació de la Generalitat de Catalunya

En una nova entrega de les reformes educatives sense consens educatiu, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ens ha sorprès amb els esborranys dels nous Decrets per a l’educació bàsica i el batxillerat. Més enllà de ser un projecte que pretén ser la nova reforma educativa de torn, ha de ser entès com un nou atac a l’educació pública. Aquest cop però, cal que més enllà del col·lectiu docent la societat entengui que no és només una qüestió de condicions laborals, sinó quelcom que va més enllà. El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya es proposa passar com una piconadora per sobre l’acadèmia; reduint el que queda d’aquest espai de creixement i coneixement que és l’Escola Catalana a una ombra del que va ser. 

Aquest nou atac es fa palès en els següents àmbits: 

  • Pèrdua de 210 hores lectives de 1r a 3r d’ESO que afecten les assignatures d’Educació Visual i Plàstica, Física i Química, Català, Biologia, Castellà, Llengua Estrangera (Anglès), Matemàtiques, Música, Geografia i Història i Tecnologia. 
  • Pèrdua de 210 hores lectives a 4t pel que fa assignatures com Geografia i Història, Llengua Estrangera, Matemàtiques i optatives. L’assignatura de Valors Ètics desapareix, així com també se suprimeix l’optativa de Filosofia.
  • Refermament de l’aposta per dues xarxes paral·leles de centres. 
    1. Aquestes hores que ja no formaran part de les assignatures seran destinades al que cada centre decideixi prioritzar. Així, es pot donar la situació que hi hagi centres en què els continguts que es treballaven fins ara, desapareguin. 
  • Imposició d’un model educatiu del que se n’ha demostrat el fracàs: l’Aprenentatge Basat en Projectes. 
    1. Després del desastre acadèmic viscut pels alumnes que han estat educats sota els paradigmes de l’Escola Nova 21, el Departament fa una nova reforma a la carta per a l’establiment d’aquesta metodologia. 
    2. La Fundació Bofill (ens privat), ferma impulsora d’aquesta metodologia, té més d’un representant al Departament.
  • Canvis en la nomenclatura de l’avaluació que amaguen el fracàs escolar. 
    1. De manera fins i tot ridícula es planteja que desaparegui el No assolit (que en el seu moment ja va fer caure el Suspès) per introduir En procés d’assoliment
    2. Aquesta nomenclatura ens segueix allunyant d’una educació que avaluï allò avaluable; és a dir, allò quantificable i partint sempre d’una lògica científica.
  • Seguint l’estela del buc insígnia de l’aposta educativa d’ERC, els Instituts-Escola, es condiciona als docents de 1r i 2n d’ESO a impartir més d’una assignatura o bé a treballar en àmbits fora de la seva especialitat. 

Model que ja ha demostrat també el seu fracàs no només en aquests Instituts-Escola sinó també al País Valencià on els propis centres estan revertint aquest despropòsit. 

L’esborrany obre la porta a fer aquesta pràctica extensiva a tota l’ESO i al Batxillerat. 

Des de la COS, exigim aturar immediatament aquest procés de reforma del currículum per a l’ESO i el Batxillerat, la qual entenem, en resum, que atempta d’una banda contra les condicions laborals dels docents, i d’una altra, contra la qualitat educativa que repercutirà en tota la societat. 

  • A batxillerat es rebaixa el nivell de continguts elaborant un currículum a la carta dels interessos de l’OCDE i no del treball acadèmic i el progrés humà. 
    1. Desapareix la matèria comuna de Ciències per al Món Contemporani.
    2. Es perd especialització amb la reducció d’assignatures de modalitat. 
    3. És redueixen les hores lectives de 4 a 3 hores per les matèries de modalitat. 
    4. S’hi introdueixen assignatures banals que no aportaran res a l’alumnat seguint les recomanacions de l’OCDE. Aquestes assignatures segurament seran impartides des de l’Institut Obert de Catalunya, fent una aposta per un model semi-telemàtic que, altre cop, s’ha demostrat ineficient i que necessitarà el suport dels docents del centre que no rebran cap dotació. 

Després de dos anys de pandèmia sembla que el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb el Conseller Cambray al capdavant, no fa més que escanyar un sistema educatiu esgotat fins a l’extenuació. A unes mesures insuficients i ineficaces en la gestió educativa de la Covid-19 se li va sumar fa unes setmanes l’atac contra el sistema d’immersió lingüística català. L’anunci de l’avançament del curs sense cap criteri pedagògic ni realment conciliador, i l’anunci de la reforma del currículum són l’últim atac contra les docents i contra tota la comunitat educativa. És per això que hem de dir prou, cridar a l’unitat d’acció, aturar aquest procés de reforma i demanar una participació real de les docents en qualsevol canvi d’aquestes característiques.

Davant els nombrosos atacs que les docents i tota la comunitat educativa estem patint, demanem la dimissió del Conseller d’educació Josep Maria Cambray!

Per una educació al servei de totes! Organitzem-nos!

Coordinadora Obrera Sindical.

Països Catalans

Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s